Úvod publikace je věnován základní charakteristice poruch autistického spektra a zásadním dopadům, které jsou zásadní pro vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra, případně s psychickým onemocněním. Zároveň jsou uvedeny specifické zvláštnosti žáků, které mohou toto postižení doprovázet. Jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra napříč celou českou vzdělávací soustavou. Podrobně jsou popsány diagnostické postupy, které jsou východiskem pro efektivní nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání této skupiny žáků. Je uveden přehled poradenských institucí, které intervenují ve prospěch osob s poruchami autistického spektra a psychickým onemocněním. Zvláštní pozornost je věnována poradenské podpoře rodiny žáka s dítětem s diagnózou poruchy autistického spektra. Důležitou částí publikace je popis nácviku specifických dovedností, které je potřeba u žáka s poruchami autistického spektra rozvíjet, nejčastěji v rámci předmětu speciálněpedagogické péče.