Úvod publikace je věnován základní charakteristice sluchového postižení a zásadním dopadům, které jsou zásadní pro vzdělávání žáka se sluchovým postižením a oslabením sluchových funkcí. Zároveň jsou uvedeny specifické zvláštnosti žáků, které mohou doprovázet sluchové postižení. Jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání žáka se sluchovým postižením napříč celou českou vzdělávací soustavou. Podrobně jsou popsány diagnostické postupy, které jsou východiskem pro efektivní nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání této skupiny žáků. Je uveden přehled poradenských institucí, které intervenují ve prospěch osob se sluchovým postižením. Zvláštní pozornost je věnována poradenské podpoře rodiny žáka se sluchovým postižením. Důležitou částí publikace je popis nácviku specifických dovedností, které je potřeba u žáka se sluchovým postižením rozvíjet, nejčastěji v rámci předmětu speciálněpedagogické péče.