Úvod publikace je věnován základní charakteristice tělesného postižení a závažného onemocnění s důrazem na terminologické vymezení problémových okruhů dané skupiny osob. Text uvádí i problematiku zásadních dopadů, které jsou významné pro vzdělávání žáka s tělesným postižením a závažným onemocněním. Zároveň jsou zde uvedeny specifické zvláštnosti žáků, které mohou toto znevýhodnění doprovázet. Jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání žáka s tělesným postižením a závažným onemocněním napříč celou českou vzdělávací soustavou. Podrobně jsou v textu popsány diagnostické postupy, které jsou východiskem pro efektivní nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání této skupiny žáků. Je zde uveden přehled poradenských institucí, které intervenují ve prospěch osob s tělesným postižením a závažným onemocněním. Zvláštní pozornost je věnována poradenské podpoře rodiny žáka s dítětem s diagnózou tělesného postižení a závažného onemocnění a specifikům vzdělávání v mateřské škole a střední škole. Důležitou částí publikace je popis nácviku specifických dovedností, které je potřeba u žáka s tělesným postižením a závažným onemocněním rozvíjet, nejčastěji v rámci předmětu speciálněpedagogické péče.