Úvod publikace je věnován základní charakteristice zrakového postižení a zásadním dopadům, které jsou zásadní pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením a oslabením zrakových funkcí. Zároveň jsou uvedeny specifické zvláštnosti žáků, které mohou doprovázet zrakové postižení. Jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání žáka se zrakovým postižením napříč celou českou vzdělávací soustavou. Podrobně jsou popsány diagnostické postupy, které jsou východiskem pro efektivní nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání této skupiny žáků. Je uveden přehled poradenských institucí, které intervenují ve prospěch osob se zrakovým postižením. Zvláštní pozornost je věnována poradenské podpoře rodiny žáka se zrakovým postižením. Důležitou částí publikace je popis nácviku specifických dovedností, které je potřeba u žáka se zrakovým postižením rozvíjet, nejčastěji v rámci předmětu speciálněpedagogické péče.