Úvod publikace je věnován základní charakteristice narušené komunikační schopnosti a zásadním dopadům, které jsou významné pro vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností. Zároveň jsou zde uvedeny specifické zvláštnosti žáků, které mohou toto znevýhodnění doprovázet. Jsou zde uvedeny možnosti vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností napříč celou českou vzdělávací soustavou. Podrobně jsou v textu popsány diagnostické postupy, které jsou východiskem pro efektivní nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání této skupiny žáků. Je uveden přehled poradenských institucí, které intervenují ve prospěch osob s narušenou komunikační schopností. Zvláštní pozornost je věnována poradenské podpoře rodiny žáka s dítětem s diagnózou narušené komunikační schopnosti a specifikům vzdělávání v mateřské škole a střední škole. Důležitou částí publikace je popis nácviku specifických dovedností, které je potřeba u žáka s narušenou komunikační schopností rozvíjet, nejčastěji v rámci předmětu speciálněpedagogické péče.